28 grudnia 2021

JAK STWORZYĆ CENNIK DLA STUDIA DETAILINGOWEGO?

Tworzenie cennika salonu detailingowego jest problematyczne, bo klienci i ich wozy często wymagają indywidualnego traktowania i trudno o uniwersalne rozwiązania (tzw. Fit To All). Takie czynniki jak wielkość auta, jego wiek i poziom zaniedbania, koszty własne czy wybrany tryb pracy mogą wpłynąć zarówno na zakres, jak i cenę prac.

Właśnie dlatego cennik detailingowy, który jest prosty i zrozumiały dla klienta i minimalnie angażujący dla detailera to trudna sztuka, zwłaszcza, gdy tworzy się go pierwszy raz.

Ale od czego są doświadczeni koledzy po fachu, którzy widzieli i stworzyli już kilkadziesiąt cenników? 🙂

Do dzieła.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Na początek niezbędna jest dokładna analiza biznesu. Musisz wykonać trochę matematyczno-finansowej gimnastyki dotyczącej Twojego budżetu, stałych wydatków i docelowych zarobków. Innymi słowy, musisz przygotować wszystkie dane, aby określić rentowność i możliwości finansowe studia.

Jeśli stawiasz pierwsze kroki w branży detailingowej, to obliczenie budżetu pozwoli Ci określić bufor finansowy, w ramach którego możesz działać bez ryzyka upadłości. Ten bufor będzie poduszką bezpieczeństwa do momentu, kiedy Twój biznes zacznie przynosić zyski.

Najpierw policz wszystkie koszty stałe: czynsz, media i rachunki, marketing, utrzymanie strony internetowej i poczty, ubezpieczenia i pozwolenia, ochronę, monitoring, leasingi, księgowość, niezbędne preparaty i narzędzia, a także pensję dla pracowników (jeśli zamierzasz ich zatrudnić) lub uśrednione koszty paliwa i transportu (w przypadku działalności mobilnej). 

W rachunkach uwzględnij też to, ile chcesz docelowo zarabiać (polecamy nie startować od astronomicznych kwot) lub wyznacza etapy i cele zarobkowe, do których będziesz dążyć.

BADANIE RYNKU

Skoro wykonałeś analizę wewnętrzną, pora rozejrzeć się na zewnątrz.

Nie bez powodu mówi się, że warto uczyć się na czyichś błędach (i sukcesach), dlatego prześwietlenie rynku i konkurencji to bardzo dobry kierunek. Tym bardziej, że ostatnie lata to prawdziwa eksplozja w branży detailingowej. Stale przybywa nowych salonów, a to z kolei oznacza, że jeśli chcesz urwać własny kawałek tortu, musisz postępować mądrze. W tym wypadku oznacza to kilka rzeczy:

  • określenie grupy docelowej – wydawać się może, że usługi detailingu skierowane są do klienta z klasy wyższej, jednak wraz ze wzrostem popularności tego zjawiska, coraz częściej jego odbiorcą jest też klasa średnia. Warto wziąć to pod uwagę przygotowując zakres usług i odpowiadających im cen. Kto jest Twoim klientem? 
  • określenie swoich mocnych stron – tzn. w czym możemy się wyróżniać na tle innych salonów? W jakich aspektach możemy być konkurencyjni? Jeśli w naszej okolicy jest już kilka dobrze prosperujących salonów, może warto rozważyć opcję mobilną? Podobnie, jeśli konkurencja oferuje zbliżone do siebie pakiety usług, może zamiast stawać z nimi w szranki powinniśmy zaoferować klientom odmienne, autorskie zestawy pielęgnacyjne? 
  • ogólny wywiad – w tym wypadku wiedzę możesz pozyskać na różne sposoby: przejdź się po istniejących salonach, porozmawiaj z klientami, przeczesuj dedykowane fora i grupy internetowe. Dowiesz się w ten sposób, które usługi są najbardziej pożądane, a które najmniej, jakie problemy napotkali inni właściciele i jakie rozwiązania zastosowali, aby się z nimi uporać. Sprawdzisz co do zaoferowania ma lokalny rynek i czy dostrzegalne są jakieś schematy. Jak wspomnieliśmy na początku wpisu, cenniki salonów detailingowych są często wynikiem wieloletnich prób i błędów. Czemu więc nie skorzystać z tej bazy doświadczeń?

Na tym etapie powinieneś mieć solidne fundamenty teoretyczne oraz liczne wskazówki i przesłanki co do tego jak ma wyglądać Twój cennik. Co jeszcze możesz zrobić, aby być bliżej ideału?

 

UTRZYMAJ BALANS

Kiedy tworzysz pakiety usług, postaw na równowagę. 

Zbyt duża liczba pozycji może przyprawiać o zawrót głowy i dezorientację, zbyt mała może nie sprostać oczekiwaniom klientów. 4-5 przemyślane kombinacje będą złotym środkiem, który, przynajmniej na początku działalności, pokryje potrzeby większości klientów, a przy tym pozostanie przejrzysty i czytelny. 

Pakiety te powinny zawierać najbardziej popularne i pożądane usługi, takie jak:

  • mycie detailingowe wraz z detailingiem wnętrza
  • pranie i zabezpieczenie tapicerki materiałowej
  • czyszczenie i impregnacja tapicerki skórzanej
  • jednoetapowa korekta lakieru z aplikacją 3-letniej powłoki ceramicznej
  • dwuetapowa korekta lakieru z aplikacją 5-letniej powłoki ceramicznej

Nie wdając się w szczegóły, odsyłamy do dedykowanego artykułu o rodzajach usług wraz z opisami – https://ultracoat.pl/jakie-uslugi-oferuje-studio-detailingowe/.

Połączenia zabiegów muszą być sensownie uzasadnione, a uzyskane w ten sposób konfiguracje powinny różnić się od siebie na tyle, żeby klient odczuwał wyraźną różnicę wybierając między nimi.

WIELKOŚĆ JEDNAK MA ZNACZENIE

Powszechną praktyką w salonach detailingowych jest dodatkowy podział cen ze względu na gabaryty blaszaków. Zaczynając od modeli najdrobniejszych (np. fiat 500) w tym i motocykli , przez auta 3-drzwiowe, sedany, hatchbacki, kombi, na busach i vanach kończąc. To dość prosty, ale skuteczny model, który zakłada, że wraz z wielkością auta rośnie też ilość pracy jaką trzeba w niego włożyć. 

PODOBNO WNĘTRZE LICZY SIĘ NAJBARDZIEJ

Twój cennik uwzględnia już kilka różnych pakietów odnowy zewnętrznej, z podziałem na klasy wagowe. Jest to najprostszy możliwy układ, do którego możesz dokładać usługi poboczne, takie jak czyszczenie wnętrza. 

Do najczęstszych pakietów zalicza się:

  • czyszczenie wnętrza (kompleksowe odkurzanie, przetarcie plastików),
  • pranie tapicerki/czyszczenie skór,
  • pełny detailing wnętrza, czyli czyszczenie tapicerki lub skóry, umycie pozostałych elementów, aplikację dressingu.

Możesz wycenić też osobno inne, pojedyncze operacje, takie jak polerowanie ościeży, demontaż znaczków, czyszczenie koła zapasowego, czy renowacja dachu w cabrio. 

Ważne: warto założyć margines z uwagi na zabrudzenia niewidoczne na pierwszy rzut oka, jak np. kamień w szczelinach i emblematach, ptasie odchody i owady ukryte pod lakierem, sierść zwierząt, itp. To wszystko zwróci uwagę klienta na ilość pracy i uzasadni wysokość ostatecznej ceny, która może różnić się od katalogowej.

WIDEŁKI, ALE NIE OD ROWERU

Studia detailingowe najczęściej posługują się widełkami cenowymi. Jasno zdefiniowane zestawy usług oraz podziały na kategorie to wciąż za mało, aby zdecydować się na sztywne stawki. Wynika to z dwóch powodów. 

Po pierwsze, auta trafiają do detailera w różnym stanie – na jednych, mówiąc krótko, “mucha nie siada”, na innych zaś, delikatnie rzecz ujmując, widać odciśnięte piętno czasu. Po drugie, te same klasy samochodów mogą różnić się w zastosowanych w nich materiałach lub rodzajach użytego lakieru (a to się wiąże z innymi metodami konserwacji). Mogą też posiadać problematyczne kształty i powierzchnie (nakładki na nadkolach, fikuśne zderzaki, itd.)

Zrozumiałe więc staje się przedstawienie klientowi przedziału cenowego. Najlepiej też, na przykładzie jego pojazdu, wyjaśnić krok po kroku, gdzie pracy będzie więcej, a gdzie mniej. W ten sposób edukujemy kierowców w kwestii pielęgnacji czterokołowców i kosztów z nią związanych. Jest to bardzo ważne, gdyż zakresy cen salonów detailingowych wciąż budzą wiele kontrowersji i inicjują kaskadę pytań ze strony zainteresowanych. Najczęstsze z nich to “dlaczego to tyle kosztuje?” i “co otrzymam w tej cenie?”. Klienci mogą nie zdawać sobie sprawy ile wysiłku i zasobów pochłania dokładna pielęgnacja auta oraz jak bardzo złożony jest to zabieg.

BLIŻEJ NIŻ DALEJ

Nie ukrywamy, że stworzenie dobrego cennika to mocno indywidualny proces i dla każdego detailera wiązać się będzie z innymi procedurami. Nie unikniemy kilku modyfikacji i rewizji, jednak jest to droga, którą zwyczajnie trzeba przebyć. Stosując się do wskazówek i wytycznych zawartych w tym tekście gwarantujemy, że wspomniana droga będzie zdecydowanie mniej wyboista.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Chcę wypróbować Wasze produkty!
Potrzebuję więcej informacji nt. współpracy
facebook-icon instagram-icon summary-faq-no summary-faq-yes logo-svg contact-icon-phone contact-icon-email contact-icon-location product-bottle-30ml product-bottle-50ml product-bottle-100ml product-bottle-90ml product-bottle-200ml product-bottle-500ml product-bottle-5l menu-icon home-box-shop home-box-b2b