Jak serwisować powłokę ceramiczną?

Błyszcząca karoseria, która przyciąga oko po wyjeździe z salonu lub po sesji detailingu, nie jest dana na wieki. Aplikacja powłoki ceramicznej wydłuża efekt nowego auta, ale jej trwałość ma swoje ograniczenia i dlatego warto ją konserwować. Jak serwisować powłokę ceramiczną prawidłowo?

Spieszymy z odpowiedzią!

Serwis powłoki ceramicznej = konieczność?

Nawet najbardziej wytrzymałe powłoki, o trwałości do 100 000 km, mają swoją datę ważności. Serwis wykonujemy przede wszystkim wszystkim po to, żeby utrzymać powłokę, ze wszystkimi jej właściwościami ochronnymi i wizualnymi, jak najdłużej w dobrym stanie.

Drugim powodem jest wzmocnienie działania hydrofobowego powłoki. Hydrofobowość to właściwość, która zabezpiecza auto przed gromadzeniem się kurzu i brudu oraz ułatwia jego mycie, ale – podobnie jak w przypadku powłok ceramicznych – zanika z czasem (oraz wskutek niewłaściwego mycia i osuszania).

Podsumowując, dzięki konserwacji powłoki w stosunkowo prosty sposób wydłużysz jej żywotność i łatwiej będzie Ci utrzymać auto w dobrej kondycji na co dzień. 

Przy okazji: powszechnie uważa się, że osłabiona hydrofobowość oznacza koniec żywota powłoki. To nieprawda, bo powłoka ceramiczna, nawet o zmniejszonych właściwościach hydrofobowych, nadal może chronić lakier i zapewniać połysk.

Konserwacja powłoki ceramicznej w 4 krokach

Serwis powłoki ceramicznej to proces znacznie prostszy od konserwacji wielu innych elementów samochodu. Wystarczą 4 proste kroki:

Etap I – umycie samochodu

Pierwszy krok to dokładne umycie auta. Proces jest stosunkowo prosty, bo czyszczenie lakieru samochodu z powłoką ceramiczną jest łatwiejsze niż w przypadku niezabezpieczonych aut. A efekty dużo bardziej satysfakcjonujące. 🙂

Zacznij od mycia wstępnego, aby usunąć kurz i pyłki oraz zmiękczyć brud znajdujący się na karoserii. Jako środek czyszczący świetnie sprawdzi się Master Wash od Ultracoat. Rozprowadź go po całej powierzchni auta (samochód powinien wyglądać jak pokryty miękkim puchem) i odczekaj kilka minut. 

W tym czasie możesz wyczyścić wlew paliwa, grill i inne trudniej dostępne elementy. Najlepiej sprawdzi się do tego pędzelek do detailingu oraz dedykowany środkek czyszczący APC. Po wypolerowaniu detali, spłucz całą pianę i zabrudzenia.

Kolejnym krokiem jest mycie zasadnicze metodą “na dwa wiadra”. Do pierwszego pojemnika wlej czystą wodę, a do drugiego – roztwór z szamponem w proporcjach 50 ml szamponu na 10L wody. Zaopatrz się w rękawice do mycia samochodu i do roboty:

  1. zmocz rękawice w wodzie z szamponem,  
  2. umyj konkretny element samochodu,
  3. wypłucz rękawicę w czystej wodzie i powtórz proces.

Na koniec raz jeszcze spłucz dokładnie całą karoserię. Dzięki metodzie na dwa wiadra unikniesz wszelkich zacieków z brudnej wody. Brud  pozostanie  w pojemniku z wodą bez szamponu. 

Jeśli potrzebujesz więcej szczegółów dot. mycia detailingowego, zajrzyj do naszego artykułu na temat zewnętrznego detailingu samochodu.

Etap II – dekontaminacja lakieru

Drugi etap to dekontaminacja lakieru, czyli usunięcie zabrudzeń takich jak opiłki żelaza, kawałki asfaltu, czy żywica. Aby proces przebiegał sprawnie, osusz dokładnie auto po myciu – woda utrudnia działanie środków chemicznych, których użyjemy w tym kroku.

Dekontaminację zacznij od usunięcia zanieczyszczeń ropopochodnych, jak np. smoła. Możesz skorzystać z Tar & Glue Removera od Ultracoat. Spryskaj zabrudzone miejsca, odczekaj 1-2 minuty i spłucz wodą. Jeśli brud nie spłynie sam, pomóż sobie punktowo mikrofibrą.

Alternatywą dla chemii jest glinkowanie, czyli pocieranie karoserii specjalną glinką. To jednak zadanie wymagające dużej delikatności, dlatego wielu detailerów stawia na preparaty chemiczne. Są prawie tak skuteczne co glinka, a dużo łatwiejsze w użyciu. 

W drugim kroku pozbądź się opiłków żelaza z karoserii. Nanieś środek do usuwania metalicznych zabrudzeń od góry do dołu samochodu i poczekaj na efekt krwawienia. Możesz dodatkowo wzmocnić działanie rozprowadzając produkt mikrofibrą. Po kilku minutach dokładnie spłucz powierzchnię wodą pod ciśnieniem. 

Ważne: 

  • produkty do dekontaminacji działają najlepiej na suchym lakierze, dlatego przed tym krokiem dokładnie osusz czyszczone elementy karoserii.
  • Zadbaj o dokładne zmycie produktów chemicznych po dekontaminacji. Koniecznie umyj auto po tym kroku, wystarczy sama aktywna piana i porządne spłukanie wodą.

Etap III – odtłuszczenie powierzchni

Aplikując zarówno powłoki ceramiczne jak i odżywki do powłok zawsze dbamy o to, aby powierzchnia była idealnie czysta i pozbawiona ewentualnych zatłuszczeń . Dlatego w trzecim kroku przechodzimy do odtłuszczenia powierzchni lakieru. 

Wielu detailerów stosuje środki bazujące na alkoholu izopropylowym (IPA), jednak nie nadają się one do każdego lakieru i mogą uszkodzić delikatniejsze powierzchnie. Polecamy uniwersalne preparaty, takie jak Finest Wipe, które są równie skuteczne co silne, rozpuszczalnikowe preparaty, ale są bezpieczniejsza powierzchni i użytkownika.

Aby odtłuścić powierzchnię, nanieś wspomniany preparat karoserię i rozprowadź go mikrofibrą.  Przetrzyj ponownie dane miejsce czystą stroną ściereczki.

Po zakończeniu etapu III uzyskasz powierzchnię gotową na finalną fazę konserwacji, czyli…

Etap IV – aplikacja odżywki

…która przywróci wygląd powłoki do pożądanego stanu i zabezpieczy ją na kolejny okres serwisowania. Do tego celu polecamy odżywkę Scoat v2. Jest łatwa w użyciu i działa błyskawicznie.

Wystarczy, że spryskasz element samochodu środkiem i wypracujesz go ściereczką z mikrofibry. Krok po kroku pokryj preparatem pełną powierzchnię auta. Scoat v2 nie wymaga utwardzania, dlatego możesz wyruszyć w trasę zaraz po aplikacji.

I gotowe!

Jak często serwisować powłokę ceramiczną?

Serwisowanie powłoki jest stosunkowo proste i niedrogie, jednak kluczem do skutecznej konserwacji jest jej regularność. Zalecamy systematyczny serwis powłoki – raz na 6 miesięcy lub 10 000 km przebiegu.

Pamiętaj jednak, że nie samym serwisem powłoka żyje. Koniecznie myj regularnie samochód, zwłaszcza w deszczowych i śnieżnych porach roku. Im dłużej będziesz zwlekać z czyszczeniem auta, tym szybciej będziesz musiał/a powtórzyć serwis, czy nawet założyć nową powłokę.

Jesteś zainteresowany naszymi produktami? Napisz do nas!

    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Twój koszyk

    facebook instagram summary-faq-no summary-faq-yes logo-svg contact-icon-phone contact-icon-email contact-icon-location menu-icon home-box-shop home-box-b2b