6 najczęściej powtarzanych mitów o powłokach ceramicznych

Powłoki ceramiczne to na tyle powszechny temat wśród fanów motoryzacji (i nie tylko), że zdążyło wokół niego wyrosnąć mnóstwo mitów. Co więcej, wiele z nich utrwaliło się jako prawdziwe. W tym artykule zajmiemy się więc ustaleniem faktów i wyjaśnieniem niedopowiedzeń. Pobawimy się w Pogromców Mitów o powłokach ceramicznych.

1. Powłoka ceramiczna i kwarcowa to dwie różne rzeczy

Jest to jedno z najczęstszych nieporozumień w branży detailingowej. Prawda jest taka, że oba te terminy dotyczą tych samych preparatów i tego samego procesu. Źródło tego mitu wzięło się z samego procesu tworzenia powłok ceramicznych. Jednym z głównych surowców wykorzystywanych do ich produkcji jest krzemionka (SiO₂), która stanowi podstawę żywic polimerowych. To one właśnie są bazą powłok ceramicznych. 

Mit ten jest niestety utrwalany przez niektóre studia detailingowe, które oferują nakładanie powłok kwarcowych i ceramicznych jako dwie różne usługi, co w rzeczywistości nie ma sensu. 

2. Powłoki ceramiczne zapewniają wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne

Mit o kuloodpornych niemal właściwościach powłok ceramicznych jest dość powszechny, jednak w przeciwieństwie do poprzedniego bardzo daleko mu do prawdy. Właściwości zabezpieczające powłok ceramicznych dotyczą głównie czynników takich jak:

  • promienie UV
  • utrata koloru (utlenianie lakieru)
  • Silna chemia
  • ptasie odchody, owady 
  • sól drogowa
  • korozja
  • utlenianie lakieru

Często mówi się również o zabezpieczeniu przed mikrozarysowaniami, jednak termin ten jest na tyle nieprecyzyjny, że należy się z nim obchodzić ostrożnie. Coś, co dla kogoś jest mikrozarysowaniem, ktoś inny może przecież uznać za sporą rysę. Zasadniczo rzecz biorąc, zadaniem powłok ceramicznych nie jest zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi. Prawdą jest jednak, że powłoki ograniczają powstawanie mikrozarysowań podczas mycia i osuszania auta, dzięki efektowi większej śliskości lakieru i zmniejszeniu tarcia. 

W przypadku tego mitu swoją rolę odgrywają z pewnością pisane na kolanie artykuły w internecie i naginające rzeczywistość reklamy. Wciąż nietrudno znaleźć w sieci artykuły powielające tę błędną tezę. 

Pozytywnym sygnałem jest jednak to, że zdecydowana większość studiów detailingowych stawia tutaj na fakty i jasno komunikuje właściwości powłok. Więcej o tym, przed czym chroni powłoka ceramiczna (a przed czym nie) przeczytasz tutaj

A jeśli zależy Ci na zabezpieczeniu przed zarysowaniami, konieczne będzie nałożenie folii PPF i zabieg ten jest jednak znacznie droższy niż nakładanie powłoki ceramicznej. 

3. Dzięki powłoce nie trzeba myć samochodu

Możecie nam wierzyć, że bardzo chcielibyśmy, by akurat ten mit był prawdą, chociaż tak naprawdę nie jest on całkowicie wyssany z palca. Faktem jest, że dzięki właściwościom hydrofobowym, powłoki ceramiczne zapobiegają przyleganiu wody do lakieru, dzięki czemu zanieczyszczenia razem z kroplami w dużej mierze spływają z karoserii. Ta właściwość fizyczna powłok sprawia jednak, że auto brudzi się znacznie wolniej, a nie całkowicie się nie brudzi. Dodatkowo, gładkość i poślizg, który zapewniają powłoki, to cechy, które znacznie ułatwiają mycie i suszenie samochodu, gdyż woda zamiast utrzymywać się na powierzchni, spływa z karoserii. W przypadku niezabezpieczonego lakieru krople suszą się na powierzchni pozostawiając plamy. Różnica jest szczególnie widoczna podczas korzystania z myjni bezdotykowych, gdzie w przypadku niezabezpieczonego auta zdecydowanie trudniej o uniknięcie osadów wapiennych (tzw. water spotów). 

4. Powłoki ceramiczne mogą być aplikowane niezależnie od stanu karoserii

Przede wszystkim, aplikacja powłoki ceramicznej wymaga dokładnego wyczyszczenia i wypolerowania nawierzchni. Powłoki nie służą do wypełniania zarysowań. Niepoprawne przygotowanie i pozostawienie zarysowań na lakierze może sprawić, że ceramika dodatkowo je uwydatni zamiast ukryć. Ważne jest więc, by przed zabiegiem podejść do przygotowania z odpowiednią szczegółowością, by cieszyć się piękną (i odpowiednio zabezpieczoną) karoserią przez lata. 

Zanim detailer rozpocznie rozmowę z klientem o aplikacji powłoki, konieczna jest więc inspekcja karoserii. Proces ten pozwala ocenić, jakie operacje należy wykonać przed nałożeniem ceramiki. W niektórych przypadkach konieczna jest nawet gruntowna renowacja lakieru, a w tych ekstremalnych aplikacja ceramiki może być nawet niemożliwa. Mowa tu o przypadkach, gdzie jest widoczne utlenienie, rdza lub liczne uszkodzenia mechaniczne. 

Co ciekawe, etap przygotowania i polerowania karoserii zazwyczaj jest konieczny nawet w przypadku nowych samochodów. Dzieje się tak dlatego, że “nowe” samochody zanim wyjechały z salonu, były nie tylko używane, ale przede wszystkim myte, a to właśnie podczas mycia często powstają drobne skazy. 

5. Zużycie powłoki jest zależne tylko od czasu od aplikacji

Kwestia trwałości powłok ceramicznych jest bardzo dyskusyjna i zależy od wielu czynników, a czas jest jednym z wielu czynników. Zazwyczaj do opisu trwałości mówi się też o szacowanej wytrzymałości w liczbie kilometrów (np. ~40000 km), gdyż oczywiście powłoka znacznie bardziej zużywa się podczas jazdy. Różnice w czasie zużycia mogą więc być dość spore w zależności od tego, jak intensywnie korzystamy z auta,czy regularnie je garażujemy oraz jak często i w jaki sposób je myjemy.

Znaczenie ma w tym przypadku również typ wybranej powłoki. Na przykładzie powłok ceramicznych Ultracoat, wygląda to następująco:

Dobre studia detailingowe zawsze informują klientów o konieczności inspekcji powłoki po określonej liczbie kilometrów. Podczas takiej inspekcji auto jest dokładnie myta i detailer sprawdza stan powłoki i jej właściwości hydrofobowe. W razie potrzeby aplikowana jest odżywka do powłok, która odświeża i wzmacnia powłokę.

6. Każdy jest w stanie nałożyć powłokę ceramiczną w swoim garażu

Jeśli chodzi o sam proces aplikacji powłoki, można przyznać, że jest to zadanie, któremu większość osób sprosta. Nie wymaga ono specjalnych umiejętności, sprzętu, czy wiedzy specjalistycznej i z pomocą poradników na YouTube każdy powinien sobie poradzić. Wystarczy wykazać się cierpliwością i dokładnością. 

Schodki jednak pojawiają się na etapie przygotowania. Tak jak wspominaliśmy w punkcie czwartym, nie powinno się  aplikować powłok ceramicznych na niewypolerowane powierzchnie. To właśnie etap inspekcji i renowacji lakieru wymaga wiedzy, doświadczenia, oraz specjalistycznego sprzętu. Z racji, że jest to nieodłączny element aplikacji powłoki, trudno mówić, że każdy powinien aplikować powłokę w domu. 

Po pierwsze – zasada ograniczonego zaufania

Jak widać, fałszywych informacji o powłokach ceramicznych w Internecie nie brakuje, a ich ofiarami padają oczywiście nasze piękne pojazdy. 

Polecamy więc szukać wiedzy u godnych zaufania detailerów, ponieważ jak to mawiał Albert Einstein – “Nie wszystko, co przeczytasz w Internecie jest prawdą”. 😉 

Jeśli więc macie jakiekolwiek dodatkowe pytania, dajcie nam znać. Detailingowych mitów z pewnością nie brakuje i nie wykluczamy powstania części drugiej tego cyklu 😉

Jesteś zainteresowany naszymi produktami? Napisz do nas!

    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Twój koszyk

    facebook instagram summary-faq-no summary-faq-yes logo-svg contact-icon-phone contact-icon-email contact-icon-location menu-icon home-box-shop home-box-b2b